Rumah Mesra Rakyat

OBJEKTIF PROGRAM

Program ini diwujudkan bagi membantu golongan berpendapatan isi rumah di bawah RM 5,000 yang tidak mempunyai rumah atau tinggal di rumah usang tetapi mempunyai tanah untuk membina rumah sendiri yang sempurna dan selesa.

KAEDAH PELAKSANAAN DAN CIRI-CIRI PROGRAM RMR

PERKARASEMENANJUNG MALAYSIAPULAU DI SEMENANJUNG MALAYSIA

SABAH / SARAWAK/ LABUAN

Kaedah permohonanPermohonan secara online (laman web SPNB)
KonsepRumah sesebuah satu (1) tingkat, 3 bilik tidur dan 2 bilik air
Keluasan rumah750 kps750 kps750 kps

Keluasan tanah

(tertakluk kepada rekabentuk)

3,000 kps

(279 mps)

3,000 kps

(279 mps)

3,000 kps

(279 mps)

HargaRM 75,000RM 85,000Bermula RM 75,000
Subsidi (pembinaan)RM 20,000
Jumlah pinjamanTertakluk kepada kaedah pinjaman yang disediakan oleh SPNB
Anggaran bayaran bulanan
Kaedah pembiayaan

I. Pembiayaan dan kutipan diuruskan oleh SPNB
II. Pembayaran balik melalui kaunter BSN/Bank Islam dan Sistem Jompay

Dokumen perjanjian dan sekuritiFirma guaman berdaftar dengan SPNB
Pelaksanaan pembinaan

I. Kontraktor Gred G1-G7
II. Pembekal utama produk
III. Berdaftar dengan SPNB dan CIDB

KELAYAKAN PEMOHON

  • Warganegara Malaysia.
  • Pemohon mestilah berumur 18 tahun dan ke atas.
  • Pendapatan bulanan seisi rumah di antara RM 750 hingga RM 5,000.
  • Pemohon dan pasangan tidak memiliki rumah sendiri / atau memiliki rumah usang / tidak sempurna.
  • Tanah/tapak cadangan mestilah bersesuaian dan bebas daripada gadaian/bebanan/sekatan ke atasnya. Jika pemohon bukan tuan punya tanah, pemohon mestilah mendapat kebenaran daripada tuan punya tanah yang dicadangkan.
  • Keluasan tanah tidak kurang daripada 3,000 kps (tertakluk kepada rekabentuk).
  • Tertakluk kepada peruntukan kewangan.
  • Tempoh bayaran bulanan (16 tahun hingga 25 tahun).
  • Jumlah bayaran bulanan (RM300 di semua kawasan).

Nota

  • Keperluan penama kedua berumur 18-41 tahun bagi pemohon yang berumur melebihi 42 tahun di seluruh Malaysia.
  • Bagi permohonan penama kedua, pemohon perlu memberikan maklumat pasangan serta jumlah tanggungan.

REKABENTUK

KAEDAH MEMOHON

TEKAN BUTANG PERMOHONAN
KLIK PENDAFTARAN BARU
Isi Borang Pendaftaran Login dengan lengkap
PENERIMAAN LOGIN ID DAN KATA LALUAN
Kata laluan akan dihantar kepada pemohon
LOG MASUK KE LAMAN UTAMA
Gunakan login ID (e-mel) dan kata laluan yang diberikan untuk memulakan permohonan RMR
MELENGKAPKAN BORANG ONLINE
Isi maklumat ke dalam sistem
SELESAI MENGISI BORANG ONLINE
Klik selesai pendaftaran borang dan cetak borang
MAJUKAN BORANG DAN DOKUMEN KEPADA SPNB
Memajukan borang beserta dokumen ke
Pejabat Cawangan SPNB yang berdekatan
SEMAKAN DAN PENILAIAN OLEH PIHAK SPNB
Maklum balas dalam tempoh 3 bulan dan kelulusan adalah tertakluk kepada peruntukan tahunan

Nota

Borang permohonan berserta dokumen sokongan perlu dimajukan ke Pejabat Cawangan SPNB yang berdekatan dengan tapak cadangan bagi tujuan penilaian.

DOKUMEN YANG DIPERLUKAN

  • Salinan kad pengenalan pemohon dan pasangan (jika berkenaan).
  • Salinan kad pengenalan tuan tanah.
  • Salinan kad pengenalan pemohon kedua (jika berkaitan).
  • Salinan geran hakmilik tanah terbaru dan sijil carian rasmi dari Pejabat Tanah yang terbaru
  • Slip gaji terkini (3 bulan) / surat akuan sumpah pendapatan / surat pengesahan pendapatan pemohon / pemohon kedua*.
  • Surat akuan sumpah / surat pengesahan tidak memiliki rumah atau memiliki rumah yang usang*.
  • Surat akuan kebenaran pelepasan tuan tanah.
  • Salinan sijil nikah pemohon.
  • Borang laporan tapak bergambar.

Nota

  • Surat Pengesahan pendapatan/ tidak memiliki rumah/ memiliki rumah usang perlu disahkan melalui Penghulu / Ketua kampung / Pegawai Profesional Kelas A.
  • SPNB berhak untuk mendapatkan dokumen tambahan tertakluk kepada keperluan dari semasa ke semasa.
  • Format bagi Surat Akuan Bersumpah dan Borang Lawatan Tapak Bergambar disediakan oleh SPNB.
  • Keperluan pemohon kedua adalah bertujuan untuk pengambilan insurans (pinjaman) dan mewakili pemohon (jika perlu) bagi tujuan pembayaran bulanan.

TANGGUNGJAWAB PEMOHON (SEKIRANYA DILULUSKAN)

  • Perlu mengisi dan melengkapkan borang permohonan.
  • Perlu menyediakan tapak cadangan termasuk jalan masuk untuk pembinaan.
  • Perlu menyediakan sumber bekalan air dan elektrik.
  • Perlu membuat penyambungan bekalan utiliti setelah rumah disiapkan.
  • Perlu membuka akaun bank bagi pembayaran balik bulanan.

PEMBAYARAN RMR SECARA ONLINE

Anda boleh membayar pinjaman RMR melalui JOMPAY.

  1. Cari logo JomPay dan Biller Code pada surat arahan pembayaran yang diterima daripada SPNB.
  2. Terdapat 40 Bank yang berdaftar dengan JomPay. Daftar masuk ke Bank pilihan anda dan klik JomPay.
  3. Masukkan maklumat yang berdaftar dan sahkan.
  4. Cara-cara bayaran balik pembiayaan Rumah Mesra Rakyat (RMR):
    Biller Code: (Rujuk Kod Pembayaran JomPay)
    Amount (RM): Jumlah Pembayaran
    Ref-1: No Akuan RMR
    Ref-2: No Kad Pengenalan

    Kod Pembayaran JOMPAY:

    RMR 2002 – RMR 2019
    Semenanjung / Pulau:
    RM100, RM150, RM270, RM360

    Sabah & Labuan:
    Pembayaran bermula dari RM150 sehingga RM360 Pembayaran boleh dilakukuan di BSN/ melalui JOMPAY.

    Kod JOMPAY adalah 13987 (untuk semua negeri)

    RMR 2020 – RMR 2022
    Semenanjung: RM300.00
    Sabah & Labuan: Pembayaran Bulanan bermula dari RM300 sehingga RM370 Pembayaran boleh dilakukan di Bank Islam/ melalui JOMPAY.

    *Kod JOMPAY mengikut negeri adalah:

    1. Selangor,KL,Putrajaya : 631085
    2. Perlis : 158394
    3. Johor : 296053
    4. Kedah, P.Pinang : 546879
    5. Melaka : 560128
    6. Sembilan : 691543
    7. Terengganu : 775239
    8. Pahang : 781252
    9. Kelantan : 783597
    10. Perak : 789446
    11. Sabah,Labuan : 106526

    *Pembayaran Kod Jompay RMR adalah merujuk kepada lokasi negeri Rumah Mesra Rakyat yang telah dibina.

    Untuk maklumat bil dan bayaran terdahulu, sila layari: https://rmrportal.spnbonline.com.my/

TERMA & SYARAT

Terma dan syarat ini terpakai untuk aplikasi MyRMR (selepas ini dirujuk sebagai "Aplikasi") bagi peranti mudah alih yang dibangunkan oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (selepas ini dirujuk sebagai "Penyedia Perkhidmatan") sebagai perkhidmatan percuma.

Dengan memuat turun atau menggunakan Aplikasi ini, anda secara automatik bersetuju dengan terma-terma berikut. Anda dinasihatkan agar membaca dan memahami terma-terma ini dengan teliti sebelum menggunakan Aplikasi ini. Penyalinan, pengubahsuaian Aplikasi ini, mana-mana bahagian Aplikasi ini, atau tanda dagangan kami tanpa kebenaran adalah dilarang sama sekali. Sebarang cubaan untuk mengekstrak kod sumber Aplikasi ini, menterjemahkan Aplikasi ini ke dalam bahasa lain, atau mencipta versi terbitan juga tidak dibenarkan. Semua tanda dagangan, hak cipta, hak pangkalan data, dan hak harta intelek lain yang berkaitan dengan Aplikasi ini kekal sebagai milik Penyedia Perkhidmatan.

Penyedia Perkhidmatan komited untuk memastikan Aplikasi ini sebaik dan seefisien yang mungkin. Oleh itu, mereka berhak untuk mengubah Aplikasi ini atau mengenakan bayaran bagi perkhidmatan mereka pada bila-bila masa dan atas sebarang sebab. Walau bagaimanapun, Penyedia Perkhidmatan memberi jaminan bahawa sebarang bayaran berkaitan Aplikasi atau perkhidmatan ini akan dimaklumkan kepada anda dengan jelas.

Aplikasi ini menyimpan dan memproses data peribadi yang anda berikan kepada Penyedia Perkhidmatan untuk menyediakan Perkhidmatan. Adalah menjadi tanggungjawab anda untuk memastikan keselamatan telefon dan akses kepada Aplikasi ini. Penyedia Perkhidmatan sangat menasihatkan agar anda tidak melakukan jailbreak atau rooting terhadap telefon anda, iaitu mengalih keluar sekatan dan batasan perisian yang dikenakan oleh sistem pengendalian rasmi peranti anda. Tindakan tersebut boleh mendedahkan telefon anda kepada perisian hasad, virus, program berbahaya, menjejaskan ciri keselamatan telefon anda, dan mungkin menyebabkan Aplikasi ini tidak berfungsi dengan baik atau langsung tidak berfungsi.

Sila maklum bahawa Aplikasi ini menggunakan perkhidmatan pihak ketiga yang mempunyai Terma dan Syarat tersendiri. Berikut adalah pautan kepada Terma dan Syarat penyedia perkhidmatan pihak ketiga yang digunakan oleh Aplikasi ini:

  • Google Play Services
  • Google Analytics untuk Firebase
  • Firebase Crashlytics

Sila ambil perhatian bahawa Penyedia Perkhidmatan tidak bertanggungjawab terhadap beberapa perkara. Sebahagian fungsi Aplikasi memerlukan sambungan Internet yang aktif, sama ada melalui Wi-Fi atau penyedia rangkaian mudah alih anda. Penyedia Perkhidmatan tidak boleh dipertanggungjawabkan sekiranya Aplikasi ini tidak berfungsi sepenuhnya kerana tiada sambungan Wi-Fi atau sekiranya had data anda telah habis.

Jika anda menggunakan Aplikasi ini di luar kawasan Wi-Fi, sila maklum bahawa terma perjanjian dengan penyedia rangkaian mudah alih anda masih terpakai. Oleh itu, anda mungkin akan dikenakan caj oleh penyedia rangkaian mudah alih anda untuk penggunaan data semasa menyambung ke Aplikasi ini, atau caj pihak ketiga lain. Dengan menggunakan Aplikasi ini, anda menerima tanggungjawab terhadap sebarang caj tersebut, termasuk caj data perayauan jika anda menggunakan Aplikasi ini di luar negara tanpa mematikan perayauan data. Jika anda bukan pembayar bil bagi peranti yang anda gunakan untuk mengakses Aplikasi ini, kami menganggap bahawa anda telah mendapat kebenaran daripada pembayar bil tersebut.

Begitu juga, Penyedia Perkhidmatan tidak sentiasa boleh memikul tanggungjawab terhadap penggunaan Aplikasi oleh anda. Contohnya, adalah menjadi tanggungjawab anda untuk memastikan peranti anda sentiasa dicas. Jika peranti anda kehabisan bateri dan anda tidak dapat mengakses Perkhidmatan, Penyedia Perkhidmatan tidak boleh dipertanggungjawabkan.

Dari segi tanggungjawab Penyedia Perkhidmatan terhadap penggunaan Aplikasi oleh anda, adalah penting untuk anda maklum bahawa walaupun mereka berusaha memastikan Aplikasi ini dikemas kini dan tepat pada setiap masa, mereka bergantung kepada pihak ketiga untuk membekalkan maklumat kepada mereka supaya boleh disediakan kepada anda. Penyedia Perkhidmatan tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian, sama ada secara langsung atau tidak langsung, yang anda alami akibat bergantung sepenuhnya kepada fungsi ini dalam Aplikasi ini.

Penyedia Perkhidmatan juga berkemungkinan mengemas kini Aplikasi ini dari semasa ke semasa. Aplikasi ini kini tersedia mengikut keperluan sistem pengendalian semasa (dan mana-mana sistem tambahan lain yang mereka putuskan untuk memanjangkan ketersediaan Aplikasi ini) dan anda perlu memuat turun kemas kini jika ingin terus menggunakan Aplikasi ini. Penyedia Perkhidmatan tidak menjamin bahawa mereka akan sentiasa mengemas kini Aplikasi ini agar ia relevan untuk anda dan/atau serasi dengan versi sistem pengendalian yang terpasang pada peranti anda. Walau bagaimanapun, anda bersetuju untuk sentiasa menerima kemas kini Aplikasi ini apabila ditawarkan kepada anda. Penyedia Perkhidmatan juga boleh menghentikan penyediaan Aplikasi ini dan boleh menamatkan penggunaannya pada bila-bila masa tanpa memberi notis penamatan kepada anda. Melainkan diberitahu sebaliknya, selepas sebarang penamatan berlaku, (a) hak dan lesen yang diberikan kepada anda dalam terma ini akan tamat; dan (b) anda mesti berhenti menggunakan Aplikasi ini dan (jika perlu) memadamkannya daripada peranti anda.

Perubahan kepada Terma dan Syarat Ini
Penyedia Perkhidmatan boleh mengemas kini Terma dan Syarat ini dari semasa ke semasa. Oleh itu, anda dinasihatkan untuk menyemak halaman ini secara berkala bagi sebarang perubahan. Penyedia Perkhidmatan akan memaklumkan anda tentang sebarang perubahan dengan menyiarkan Terma dan Syarat baharu di halaman ini.

Terma dan syarat ini berkuat kuasa mulai 19 Mac 2025.

Hubungi Kami
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau cadangan mengenai Terma dan Syarat ini, sila hubungi Penyedia Perkhidmatan di ict@spnb.com.my.

POLISI PRIVASI

Polisi privasi ini terpakai untuk aplikasi MyRMR (selepas ini dirujuk sebagai "Aplikasi") bagi peranti mudah alih, yang dibangunkan oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (selepas ini dirujuk sebagai "Penyedia Perkhidmatan") sebagai perkhidmatan percuma. Perkhidmatan ini disediakan "SEADANYA".

Maklumat Apakah yang Diperoleh oleh Aplikasi dan Bagaimana Ia Digunakan?

Maklumat yang Diberikan oleh Pengguna

Aplikasi ini memperoleh maklumat yang anda berikan apabila anda memuat turun dan mendaftar Aplikasi ini. Pendaftaran dengan Penyedia Perkhidmatan adalah tidak wajib. Walau bagaimanapun, sila maklum bahawa anda mungkin tidak dapat menggunakan beberapa ciri yang ditawarkan oleh Aplikasi ini melainkan anda mendaftar.

Penyedia Perkhidmatan juga boleh menggunakan maklumat yang anda berikan untuk menghubungi anda dari semasa ke semasa bagi tujuan menyampaikan maklumat penting, notis yang diperlukan dan promosi pemasaran.

Maklumat yang Dikumpulkan Secara Automatik

Aplikasi ini juga mungkin mengumpulkan maklumat tertentu secara automatik, termasuk tetapi tidak terhad kepada, jenis peranti mudah alih yang anda gunakan, ID unik peranti mudah alih anda, alamat IP peranti mudah alih anda, sistem pengendalian mudah alih anda, jenis pelayar Internet mudah alih yang anda gunakan, dan maklumat mengenai cara anda menggunakan Aplikasi ini.

Adakah Aplikasi Mengumpul Maklumat Lokasi Tepat Peranti?

Aplikasi ini tidak mengumpul maklumat tepat mengenai lokasi peranti mudah alih anda.

Adakah Pihak Ketiga Melihat dan/atau Mempunyai Akses kepada Maklumat yang Diperoleh oleh Aplikasi?
Hanya data yang telah diagregatkan dan dianonimkan akan dihantar secara berkala kepada perkhidmatan luar untuk membantu Penyedia Perkhidmatan dalam menambah baik Aplikasi ini dan perkhidmatan mereka. Penyedia Perkhidmatan mungkin berkongsi maklumat anda dengan pihak ketiga seperti yang diterangkan dalam kenyataan privasi ini.

Sila maklum bahawa Aplikasi ini menggunakan perkhidmatan pihak ketiga yang mempunyai Polisi Privasi tersendiri mengenai pengendalian data. Berikut ialah pautan kepada Polisi Privasi penyedia perkhidmatan pihak ketiga yang digunakan oleh Aplikasi ini:

  • Google Play Services
  • Google Analytics untuk Firebase
  • Firebase Crashlytics

Penyedia Perkhidmatan mungkin mendedahkan Maklumat yang Diberikan oleh Pengguna dan Maklumat yang Dikumpul Secara Automatik:

  • apabila dikehendaki oleh undang-undang, seperti mematuhi sapina atau proses undang-undang yang serupa;
  • apabila mereka percaya dengan suci hati bahawa pendedahan adalah perlu untuk melindungi hak mereka, keselamatan anda atau keselamatan orang lain, menyiasat penipuan, atau memberi maklum balas kepada permintaan kerajaan;
  • kepada penyedia perkhidmatan yang dipercayai yang bekerja bagi pihak mereka, yang tidak mempunyai penggunaan bebas terhadap maklumat yang kami dedahkan dan bersetuju untuk mematuhi peraturan yang dinyatakan dalam polisi privasi ini.

Apakah Hak Pilihan Keluar Saya?
Anda boleh menghentikan semua pengumpulan maklumat oleh Aplikasi ini dengan mudah dengan menyahpasang Aplikasi ini. Anda boleh menggunakan proses nyahpasang standard yang disediakan oleh peranti mudah alih anda atau melalui pasaran aplikasi mudah alih.

Polisi Penyimpanan Data, Menguruskan Maklumat Anda
Penyedia Perkhidmatan akan menyimpan data yang Diberikan oleh Pengguna selama anda menggunakan Aplikasi dan untuk tempoh yang munasabah selepas itu. Maklumat yang Dikumpul Secara Automatik akan disimpan sehingga 24 bulan dan selepas itu mungkin disimpan secara agregat. Jika anda ingin Penyedia Perkhidmatan memadamkan data yang telah anda berikan melalui Aplikasi, sila hubungi mereka di ict@spnb.com.my dan kami akan memberi maklum balas dalam masa yang munasabah. Sila ambil perhatian bahawa sebahagian atau semua data yang anda berikan mungkin diperlukan agar Aplikasi ini berfungsi dengan baik.

Kanak-Kanak
Penyedia Perkhidmatan tidak menggunakan Aplikasi ini untuk mengumpul data atau memasarkan kepada kanak-kanak di bawah umur 13 tahun secara sedar.

Aplikasi ini tidak ditujukan kepada sesiapa di bawah umur 13 tahun. Sekiranya Penyedia Perkhidmatan mendapati bahawa seorang kanak-kanak di bawah umur 13 tahun telah memberikan maklumat peribadi, mereka akan memadamkannya dengan segera dari pelayan mereka. Jika anda adalah ibu bapa atau penjaga dan menyedari bahawa anak anda telah memberikan maklumat peribadi, sila hubungi Penyedia Perkhidmatan (ict@spnb.com.my) agar tindakan sewajarnya dapat diambil.

Keselamatan
Penyedia Perkhidmatan prihatin dalam menjaga kerahsiaan maklumat anda. Mereka menyediakan perlindungan fizikal, elektronik, dan prosedur untuk melindungi maklumat yang kami proses dan simpan. Sebagai contoh, kami mengehadkan akses kepada maklumat ini kepada kakitangan dan kontraktor yang dibenarkan sahaja. Sila maklum bahawa, walaupun kami berusaha menyediakan keselamatan yang munasabah, tiada sistem keselamatan yang dapat mencegah semua pelanggaran keselamatan yang berpotensi.

Perubahan
Polisi Privasi ini mungkin dikemas kini dari semasa ke semasa atas sebarang sebab. Penyedia Perkhidmatan akan memaklumkan anda tentang sebarang perubahan dengan mengemas kini halaman ini dengan Polisi Privasi baharu. Anda dinasihatkan untuk menyemak Polisi Privasi ini secara berkala kerana penggunaan berterusan dianggap sebagai persetujuan kepada semua perubahan.

Polisi privasi ini berkuat kuasa mulai 19 Mac 2025.

Persetujuan Anda
Dengan menggunakan Aplikasi ini, anda bersetuju dengan pemprosesan maklumat anda oleh Penyedia Perkhidmatan seperti yang dinyatakan dalam Polisi Privasi ini. "Pemprosesan" bermaksud penggunaan kuki pada komputer/peranti genggam atau menggunakan atau mengendalikan maklumat dalam apa jua cara termasuk, tetapi tidak terhad kepada, mengumpul, menyimpan, memadam, menggunakan, menggabung dan mendedahkan maklumat.

Hubungi Kami
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan mengenai privasi semasa menggunakan Aplikasi ini, atau mempunyai soalan mengenai amalan kami, sila hubungi Penyedia Perkhidmatan melalui e-mel di ict@spnb.com.my.

Syarikat Perumahan Negara Berhad
Level 1, Block C, Dataran PHB, Saujana Resort,
Seksyen U2, 40150 Shah Alam,
Selangor Darul Ehsan.

Di bawah pengurusan
KEMENTERIAN PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN

Aduan dan maklumbalas

Ikuti kami di sosial media
Sistem Pengurusan Anti-Bribery
©2023 Syarikat Perumahan Negara Berhad.   Hakcipta Terpelihara